mandag den 4. juli 2011

Taksonomiske niveauer i sproget

Det er efterhånden et stykke tid siden, men vi havde et AT-projekt, hvor der opstod diskusioner om, hvordan problemformuleringen og især problemstillingerne (som vist for nylig er blevet omdøbt til underspørgsmål) bør formuleres.

Først er der diskussionen, om det skal formuleres som spørgsmål eller vha. imperativ; altså "redegør for, hvad X er" og "diskuter, hvilken betydning X havde for Y". At problemstillingerne angiveligt skulle være omdøbt til underspørgsmål, medførte, at de fremover skal formuleres som spørgsmål. Det var dog en let omformulering ("redegør for, hvad X er" → "hvad er X?" og "diskuter, hvilken betydning..." → "hvilken betydning...?").

Men de store konflikter opstod, da én af lærer ikke var helt tilfreds med, at de analyserende spørgsmål blev formuleret vha. "hvordan". Hun opfattede det som værende på redegørende niveau. Det førte til en del diskussion, men det endte med, at vi blev bedt om at bruge hv-ordene adjektivisk, altså hvilken, f.eks. hvilke argumenter, hvilken betydning osv. Dette er da også en god måde at holde fokus på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar