lørdag den 15. maj 2010

Samme ord, forskellig betydning - men lige ved siden af hinanden!

Jeg blev spurgt tidl. i dag, om jeg ville spille Bingo Banko, for det var da vist her omkring kl. 20. Jeg vidste ikke helt, men da hun sagde, at håndbold sendtes i stedet, kom jeg i tanke om, at

det var ogs' sidste gang sidste gang.

Første sidste gang er subjektsprædikat, mens andet sidste gang er adverbielt led. Betydninger er hhv. som ikke efterfølges af noget og som er nærmest foregående; senest i tid. Førstnævnte vil altid blive ved med at være sidste pga. det (som ikke er) efter den, sidstnævnte vil (måske) ikke blive ved med at være sidste pga. det efter den (der kommer vist en ny sæson)... Men jeg ku måske godt ha sagt det anderledes - sidste afsnit og i lørdag(s) (men sidste gang er nærmere et fast udtryk) - men det lød sjovt, og det må være argument nok.

Jeg kunne måske ha sætningskomprimeret den og så ha sagt:

sidste gang var sidste gang

eller måske i analogi med en lignende måde at lave sætninger på på Internettet:

sidste gang var sidst

Men nu er det vist ikke sikkert, at det gir samme - hvis nogen - mening. Men gad vide, hvor tit man har mulighed for at placere ens flerleddede størrelser vsa. hinanden? Og hvor ekstremt kan det gøres?

(og det er ret tilfældigt, at det handler om Bingo Banko 2 gange i træk)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar